Katalizator

Katalizator samochodowy – część układu wydechowego wszystkich współczesnych samochodów osobowych spełniająca funkcję pozasilnikowego systemu zmniejszania ilości szkodliwych składników spalin.

Dawniej nie były stosowane ze względu na mało rygorystyczne normy dotyczące emisji spalin. Dziś stosowane są również w innych urządzeniach napędzanych silnikiem spalinowym, ciężarówkach, autobusach, lokomotywach, wózkach widłowych itp. Ma on na celu zmniejszenie ilości szkodliwych związków chemicznych w gazach wydechowych.

Budowa i zasada działania

Częścią aktywną katalizatora jest bloczek monolitu pokryty niewielką ilością jednego lub kilku metali szlachetnych platyny, rodu i palladu.

Działanie reaktora opiera się na reakcji substancji zawartych w spalinach z katalizatorem w wyniku tego np. tlenek węgla zamieniany jest na dwutlenek węgla. Optymalne warunki pracy katalizatora dobierane są dzięki sterowaniu silnikiem na podstawie danych z sondy lambda.

Rozwój katalizatorów

Coraz ostrzejsze normy czystości spalin emitowanych do atmosfery powodują szybką ewolucję katalizatorów. Coraz częściej stosowane są układy kilku katalizatorów co ma miejsce np w nowoczesnych autach z silnikiem wysokoprężnym gdzie oprócz standardowego katalizatora zastosowanie znajduje również filtr cząstek stałych FAP, który oczyszcza spaliny z czasteczek sadzy.